در گذشته‌ای نه چندان دور سایتهایی مثل Gigapedia (بعدها با نام library.ru) وجود داشت که میشد خیلی راحت کتابهای دانشگاهی را برای دانلود در آن پیدا کرد. سختگیری دولت آمریکا در مورد کپی‌رایت و ارائه قوانینی مثل SOPA و POPA باعث شد گیگاپدیا و سایتهای بسیاری مثل مگاآپلود تعطیل شوند. هر چند هنوز سایتهایی مثل ebookee.com یا filecrop.com وجود دارند که کار می‌کنند اما این سایتها هم این روزها معمولاً به لینکهای خراب و از کار افتاده منتهی می‌شوند!

از طرفی برای دانشجویان کشورهایی مثل ایران (خصوصاً در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا که میزان کتابهای تخصصی ترجمه شده کم است) این روزها پیدا کردن کتاب کار سختی شده است و به غیر از اینترنت یا راه دیگری برای دسترسی به کتابها وجود ندارد یا اینکه راههای دیگر بسیار گران تمام می‌شوند

این روزها دوستان من (در دنیای غیرمجازی!) در مورد نحوه پیدا کردن و دانلود کتاب زیاد از من سوال می‌پرسند این بود که خواستم تجربیاتم در این مورد را در اینجا هم به اشتراک بگذارم . این بهترین راهی است که من پیدا کرده‌ام.

استفاده از گوگل اما به شیوه‌ای دیگر
این راه همیشه بهترین جوابها را به من داده است و در واقع بهانه من از نوشتن این پست معرفی همین راه است.
استفاده از گوگل به شیوه معمول (نوشتن اسم کتاب در کادر جستجوی گوگل) معمولاً شما را به صفحات خرید آن کتاب (در آمازون و ...) راهنمایی می‌کند نه به صفحه دانلود کتابها!
اما می‌توان از گوگل به شکل دیگری استفاده کرد:

1- اسم کتاب را در کادر جستجو به شکل کامل بنویسید و در انتها عبارت زیر را اضافه کنید filetype:pdf این عبارت فقط در فایلهای pdf دنبال کتاب مورد نظر می‌گردد نه دنبال همه لینکها
آیا کتاب پیدا شد؟ هنوز نه؟

2- این بار عبارت ذکر شده را به این شکل تغییر دهید filetype:djvu فرمت djvu دومین فرمت محبوب بعد از pdf برای ارائه فایلهای الکترونیکی است. هنوز پیدا نشد؟

3- این بار عبارت انتهایی (بندهای 1 و 2) که به اسم کتاب در گوگل اضافه کردید را پاک کنید و فقط اسم کتاب را در کادر جستجو نگاه دارید و search را بزنید. حالا از گوشه بالای سمت راست گوگل روی چرخدنده کلیک کنید و روی advanced search کلیک کنید. حال از بخش language به جای any language زبان روسی را انتخاب کنید. دلیل انتخاب روسی این است که سایتهای روسی سابقه درخشانی در ارائه فایلهای غیرقانونی دارند! هنوز کتاب را پیدا نکردید؟

4- این بار بند سه را برای زبان چینی تکرار کنید. سابقه چینی‌ها هم در این مورد درخشان است! هنوز کتاب را پیدا نکردید؟

5- الان دیگر وقتش است که گوگل را رها کنید و به سراغ تورنت بروید! اگر در تورنت هم کتاب مورد نظر پیدا نشد دیگر باید کم کم به این فکر کنید که ممکن است نسخه pdf کتاب مورد نظر شما اصلاً وجود خارجی نداشته باشد.
به یاد داشته باشید که فقط حدود 1 درصد کل کتابهای دنیا به صورت دیجیتالی درآمده‌اند!