بابا سعید

همگام سازی اطلاعات در مرورگرها

ارسال شده در: . نوشته‌شده توسط سعيد

با گسترش دنیای دیجیتالی و دسترسی از نقاط مختلف به کامپیوتر، موبایل و … به اینترنت باعث شده است بحث همگام سازی ( Sync ) اطلاعات در مرورگرها از اهمیت بیشتری برخوردار شود.

امروزه مرورگرها نقش بسیار بسیار مهمی را در وب دارند و حاوی اطلاعاتی مهم از قبیل تاریخچه، رمزهای عبور، بوک مارک ها و … هستند.

چند سال پیش وب سایتی با نام foxmark با قابلیت همگام سازی بوک مارک ها بین ند فایرفاکس کار خود را شروع کرد. البته این یک ایده جدید نبود، چراکه تا پیش از آن نیز سرویس هایی در این زمینه وجود داشتند. اما ارائه سرویس رایگان با کیفیت مناسب این وب سایت و استقبال خوب آن باعث شد اقدامات بیشتری در این زمینه در وب انجام شود.

همین وب سایت با تغییر نام به xmarks و گسترش فعالیت ها امروزه یکی از بهترین سرویس ها در این زمینه می باشد. بوسیله xmarks می توانید بوک مارک های خودتان را در مرورگرهای فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر، گوگل کروم و سافاری ( و حتی آیفون ) همگام سازی کنید. به شخصه مدت هاست که از این سرویس دهنده استفاده می کنم و تا به امروز مشکلی با آن نداشتم.



از دیگر مزایای این سایت می توان به ارائه نسخه وب، امنیت بالا، سادگی و سرعت خوب و تهیه نسخه های پشتیبان اشاره کرد. همچنین این سایت امکانات مختلف دیگری را هم به شما می دهد که پیشنهاد می کنم خودتان با آنها کار کنید و از آن استفاده نمائید.

اما این اهمیت باعث شد مرورگر اپرا که خب در ارائه امکانات روی خود مرورگر سابقه خوبی دارد آنرا در مرورگر خود به صورت پیشفرض قرار دهد.

بله، قابلیت Opera Link به شما این امکان را می دهد تا اطلاعاتی همچون بوک مارک ها، تاریخچه، جستجو های انجام شده و … را بر روی وب ذخیره کرده و بین چندین مرورگر اپرا آنها را همگام سازی کنید. نکته قوت این قابلیت این می باشد که شما می توانید این اطلاعات را با Opera mini هم به اشتراک بگذارید ( نسخه موبایل مرورگر اپرا ).


* برای دسترسی به این اطلاعات نسخه وبی هم درست شده است که همه جا به اطلاعات خود حتی بدون مرورگر اپرا دسترسی داشته باشید.

در ادامه این حرکت موزیلا با پروژه اش با نام Weave شروع به ساخت و توسعه این قابلیت کرد. می توان گفت Weave قوی ترین و گسترده ترین محصول ارائه شده در این زمینه می باشد.

چندی پیش این پروژه با تغییر نام به Firefox Sync حالتی رسمی به خود گرفت و هم اکنون در این آدرس با نصب اکستنشن مورد نظر می توانید آنرا به فایرفاکس خود اضافه کنید و اطلاعاتی همچون بوک مارک ها، تاریخچه و … را گرفته تا آخرین تب ها باز، تنظیمات مرورگر، پوسته ها و اکستنشن های خود را همگام سازی کنید.

به علت استفاده کامل از حالت امن در این برنامه ممکن هست کمی احساس کند بودن هنگام Sync کردن اطلاعات نیز داشته باشید.



البته موزیلا برای راحتی کار بیشتر کاربرانش با ارائه اپلیکیشن Firefox Home برای گوشی موبایل آیقون این امکان را ایجاد کرده تا به تمامی اطلاعات فایرفاکس خود در آیفونتان نیز دسترسی داشته باشید.

* موزیلا این قابلیت را به صورت پیش فرض بر روی نسخه ۴ فایرفاکس قرار خواهد داد.

اما در آخر می رسیم به مرورگر گوگل یعنی کروم. گوگل نیز چندی پیش با ارائه این قابلیت به روی مرورگر خود پس از اپرا دومین مرورگری بود که این قابلیت به صورت پیش فرض روی آن قرار داشت.

گوگل در ابتدا با همگام سازی بوک مارک ها شروع کرد و همین دیروز قابلیت همگام سازی اکستنشن ها نیز به آن افزوده شده است ( اطلاعات بیشتر ).

هم اکنون مرورگر گوگل اطلاعاتی همچون تنظیمات، بوک مارک و پوسته ها را Sync می کند.



همونطور که در ابتدای این مطلب نیز عنوان شد این قابلیت و نقش آن روز به روز مهمتر می شود و می توان گفت پیروز این رقابت کسی خواهد بود که بتواند در موبایل نیز امکانات مناسبی ارائه دهد. جایی که ما در آن سیستم عامل هایی چون iOS، آندروید، ویندوز موبایل و سیمبیان رو در صدر آنها می بینیم. البته در همین راستا ارائه یک نسخه کامل و خوب وب نیز از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار خواهد بود.




بفرما نسكافه

ارسال شده در: . نوشته‌شده توسط سعيد