فایرفاکس و اینترنت بهتر

این نوشته قدمی است در راه گسترش فایرفاکس به نقل از وبلاگ ارزشمند يك فتحي
شاید دیدن چنین تیتری برای شما بسیار عجیب باشد. مرورگر موزیلا فایرفاکس مدتهاست که رشد خودش را در اینترنت آغاز کرده است و هم اکنون تعداد زیادی از وبلاگنویسان ایران با این مرورگر آشنایی دارند ولی سوال اینجاست که از کاربران عادی اینترنت در ایران چقدر با این مرورگر آشنایی دارند؟ می توانید حدس بزنید چند درصد از کاربران ایرانی مرورگر اینترنت اکسپلورر 6 را کنار گذاشته و از یک مرورگر دیگر استفاده می کنند؟ مطمئنم این مقدار به نسبت کل بسیار ناچیز است!
  • persianfirefox.pngفایرفاکس چیست؟
اگر هر جایی نامی از فایربرد – فونیکس – fx و یا FF دیدید احتمالا منظور مرورگر اینترنت FireFox است. مرورگر اینترنت برنامه ای مانند اینترنت اکسپلورر ویندوز است که به وسیله آن می توان از صفحات وب دیدن کرد. یک طرح داخلی در شرکت موزیلا باعث شد در 23 دسامبر 2002 مرورگری به نام فونیکس ارائه شود. فونیکس بارها مجبور شد به خاطر مسائل حقوقی تغییر نام دهد تا اینکه در 9 فوریه 2004 ورژن کد  بلوط اشرافی این پروژه به نام فایرفاکس 0.8 در آمد. فایرفاکس در 9 نوامبر 2004 رسما نسخه یک خود را ارئه کرد. از آن زمان تا به حال ورژنهایی زیادی از فایرفاکس به دست ما رسیده است که هر کدام در نوع خود نوع آوری هایی داشته است. آخرین ورژنی که به دست ما رسیده است فایرفاکس 3 بتا 3 است که فقط 5 روز بعد از نسخه قبلی به بازار آمد!
  • فایرفاکس چه برتری هایی دارد؟
این سوال را باید به صورت فایرفاکس نسبت به اینترنت اکسپلورر 6 چه برتری هایی دارد؟  تصحیح کرد.
firefox.jpg
  • سرعت
فایرفاکس از نظر سرعت اصلا با اکسپلورر 6 ( نسخه ای که بر روی ویندوز ایکس پی به صورت پیشفرض نصب شده است ) قابل مقایسه نیست. متاسفانه مرورگر اینترنت اکسپلورر اصلا در این زمینه حرفی برای گفتن ندارد و وقتی که با فایرفاکس کار می کنید تازه متوجه فرق زیاد این دو مرورگر می شوید.
  • امنیت
از نظر امنیتی فایرفاکس همواره به دلایل زیادی نسبت به اکسپلورر برتری داشته است. اکسپلورر 6 تا به حال بسیار مورد حملات هکرها قرار گرفته است که همین باعث نوعی هراس در دل کاربران می شود. در این زمینه خود به خود مرورگر اینترنت اکسپلورر 6 نمره مردودی می گیرد. از آن طرف فایرفاکس به خاطر اوپن سورس بودن بسیار امن است. نرم افزار اوپن سورس به نرم افزاری می گویند که توسط یک گواهینامه خاص به کاربران اجازه می دهد بر روی آن تغییرات ایجاد و آن را به میل خود درآورند. هر مشکل امنیتی فایرفاکس به سرعت توسط کاربران شناسایی و رفع می گردد.
  • قیمت
هر دو این دو مرورگر رایگان هستند. البته یک نکته ای وجود دارد. شما پول اکسپلورر را روی ویندوز خود پرداخت کرده اید! بنابراین اگر روزی کپی رایت در ایران اجرا شود اصلا به این که بتوانید از اینترنت اکسپلورر خود استفاده کنید فکر نکنید. استفاده از فایرفاکس کاملا رایگان و نسخه شما یک نسخه قانونی است در حالی که برای اکسپلورر چنین خاصیتی نیست.
  • امکانات
از نظر امکانات فایرفاکس دو جور برتری امکاناتی دارد. یکی امکاناتی که روی فایرفاکس به صورت پیشفرض نصب است. این امکانات مانند تب بروزینگ اصلا در مرورگر اینترنت اکسپلورر 6 وجود ندارد. تب بروزینگ قابلیتی است که به شما اجازه می دهد تا چند صفحه اینترنتی را در یک پنجره باز کنید. این امکان باعث افزایش سرعت کار کردن شما می شود.
یک نوع دیگر از امکانات فایرفاکس استفاده از افزونه هاست. افزونه برنامه کوچکی است که به فایرفاکس شما اضافه شده و قابلیت جدیدی به مرورگر شما اضافه می کند. این امکان در اینترنت اکسپلورر بسیار محدود است در حالی که در فایرفاکس حدود 4000 افزونه وجود دارد. این افزونه ها می توانند در وب گردی شما تحولی اساسی ایجاد کنند. پایگاههای مانند افزونه های فارسی در این زمینه کمک خوبی هستند.
طبیعی است در هر دو قسمت اینترنت اکسپلورر 6 شکست می خورد.
  • آیا فایرفاکس نسخه فارسی هم دارد؟
بله. می توانید زبان فارسی را با استفاده از یک بسته زبان به مرورگر فایرفاکس اضافه کنید. متاسفانه مشکلات بسیار برای ساخت این نرم افزار از طرف چند ایرانی به وجود آمد ولی این نسخه در سلامت کامل به دست ما رسید. نسخه ای که به شما معرفی می کنم نسخه ای است که شخصا بدون مشکلی امتحان کردم و حداقل مطمئنم برای من مشکلی پیش نیامد.
  • آیا مرجع خوبی برای فایرفاکس به زبان فارسی هست؟
بله. خوشبختانه تیمهای فارسی زبان خوبی در این زمینه وجود دارند. شما می توانید هر گونه مشکلی را با آنان در میان بگذارید و یا از دوستانی که از فایرفاکس استفاده می کنند و به راحتی در دسترس هستند کمک بخواهید. البته اکثر کاربران بدون هیچ مشکلی با این مرورگر کار می کنند. راحتی تطبیق با این مرورگر یک امکان فوق العاده است.
firefox1223.jpg
امیدوارم کمی از خوبی های مرورگر فایرفاکس را متوجه شده باشید. این مرورگر با سهمی 17 درصدی از بازار مرورگر دنیا هم اکنون در رتبه دومین مرورگر محبوب جهان است و روز به روز بر محبوبیتش افزوده می شود.
در زیر چند پیوند برای راحتی کار شما آورده شده است.