مهدی رستم‌پور
روزنامه نگار ورزشی


بي بي سي - بعد از ۶ تساوی پیاپی در بازی های بین پرسپولیس و استقلال که هر شش بازی هم با نتیجه یک بر یک بوده، حالا دیگر رئیس فدراسیون فوتبال هم مثل رسانه های ورزشی، پیشکسوتان و کارشناسان فوتبال ابراز امیدواری کرده که داربی روز چهارشنبه، 14 بهمن برنده داشته باشد.
از دور رفت لیگ برتر سال ۱۳۸۵ که پرسپولیس با سرمربیگری مصطفی دنیزلی ۲ بر یک استقلال با سرمربیگری صمد مرفاوی را از پیش رو برداشت، این داربی رنگ پیروزی را ندیده است.
علی دایی و هم صمد مرفاوی نیز مثل تمام بازیکنان دو تیم که مصاحبه کرده اند، تیم خود را برنده شصت و هشتمین داربی تهران می دانند.
اگر گفتگوهای منتشر شده در رسانه ها را طی هفته گذشته ملاک قرار دهیم، کسی دوست ندارد داربی تهران با تساوی به اتمام برسد. رقابتی که تابستان ۲۰۰۸، مجله وردساکر، آن را به عنوان مهم ترین داربی آسیا و بیست‌ و دومین داربی جهان اعلام کرد.


صمد مرفاوی درباره انتخاب سعید مظفری زاده به عنوان داور می گوید: "درمورد داوری صحبت نمی‌کنم و مشکلی هم با داوری ندارم. هر چی هست بالاخره خدایی هم آن بالا حضور دارد."


علی دایی هم می گوید برای صمد مرفاوی آرزوی موفقیت می کند، اما تنها در زندگی شخصی‌اش، نه در بازی فردا.

در جدول رده بندی، سپاهان با ۴۹ امتیاز و یک بازی کمتر در صدر است. ذوب آهن با ۴۵ امتیاز در رده دوم قرار دارد. استقلال و پرسپولیس ۴۰ امتیازی هستند اما آبی ها با تفاضل مثبت ۱۱ نسبت به حریف که مثبت ۷ است، در رده سوم هستند. تساوی احتمالی در این بازی، می تواند استیل آذین را از رده پنجم به جایگاه سوم ارتقا دهد.


هشدار عجیب کمیته انضباطی



در شرایطی که گفته می شد دیگر از ضیافت اجباری شام و ناهار یا خط و نشان های انضباطی قبل از داربی خبری نیست، ایسنا به نقل از رئیس کمیته انضباطی نوشت: "با توجه به اهمیت و اولویت اخلاق به نفع فرهنگ و اخلاق دینی، متخلفان اعم از بازیکنان، مربیان، سرپرستان و دیگر دست‌اندرکاران مشمول محرومیت جدی یا حتی حذف از فوتبال خواهند شد. ضمن این که برای آخرین بار به همه اهالی فوتبال نذکر جدی می‌دهیم که اظهارنظر، مصاحبه و نیز درگیری و اهانت برای آن ها حذف از فوتبال را به همراه خواهد داشت."

حسین خوانساری کارشناس فوتبال، به تلویزیون بی بی سی فارسی گفت: "این تذکر و هشدار شدیداللحن می تواند تاثیر نامطلوبی بر کیفیت فنی داربی فردا بگذارد.
نماینده دادستان تهران هم گفته است از زمان ورود تماشاگران به استادیوم به صورت مستمر حضور خواهیم داشت و در صورت لزوم دستور ویژه قضایی را به ضابطان دادگستری خواهیم داد."


داربی ۴۱ ساله





۱۶ فروردین ماه سال ۱۳۴۷ به قضاوت عبدالرضا موزون، ورزشگاه امجدیه، بدون گل.

این اولین نبرد سرخ-آبی های تهران بود. کامبیز جمالی کاپیتان استقلال و همایون بهزادی هم کاپیتان پرسپولیس. هواداران سابق شاهین، روی سکوهای ورزشگاه، پلاکاردی در تقدیر از دهداری آورده بودند که بازیکنان محبوب شان را دوباره دور هم جمع کرده است.

بازی اول و بازی دوم بدون گل تمام شدند. اما فوتبال دو قطبی تهران خیلی زود تثبیت شد. هنوز دو سال نگذشته بود که داربی به جنجال کشیده شد و نیمه تمام ماند.

سال بعدش هم دوباره داربی به هم خورد.

دو تیم استقلال و پرسپولیس تاکنون ۶۷ بار با یکدیگر روبرو شده‌اند که حاصل آن، ۲۰ برد برای استقلال، ۱۶ برد برای پرسپولیس و ۳۱ تساوی بوده‌است.


خارجی‌ها: زدراکو رایکوف سرمربی تاج اولین خارجی بود که از روی نیمکت، داربی را تجربه می کرد. بهادرخان از پاکستان هم اولین داور خارجی داربی بود.

آلن ویتل بریتانیایی هم اولین بازیکن خارجی داربی. جالب این جاست که ۵۵ بازی طول کشید تا یک خارجی در داربی گل بزند، این افتخار نصیب عیسی ترائوره شد.

رکورد تعداد بازی هم در بین خارجی ها، به الونگ‌الونگ کامرونی تعلق دارد که ۳ بار پیراهن پرسپولیس را پوشید.

جدول گلزنان: صفر ایرانپاک ۷ گل و حسین کلانی ۶ گل از پرسپولیس، غلامحسین مظلومی و علی جباری ۵ گل از استقلال، مهدی هاشمی‌نسب هم ۵ گل برای هر دو تیم به ثمر رساندند. غیر از او، شاهرخ بیانی و غلامرضا فتح آبادی هم برای هر دو تیم گل زده اند.

سریع‌ترین گل را علی سامره در ثانیه ۳۸ داربی ۵۳ زد. دیرهنگام‌ترین گل را هم پیروز قربانی و مازیار زارع در دقیقه ۹۳ زده اند.



بیشترین بازی: علی پروین در ۲۰ داربی قبل و بعد از انقلاب ایران حضور داشته است. افشین پیروانی با ۱۸ داربی در رده دوم است. علی جباری و کارو حق وردیان هر دو با ۱۷ بازی در رده بعدی هستند.


بیشترین مربیگری: علی پروین روی نیمکت هم رکورد دار داربی تهران است. او ۲۲ بار پرسپولیس را مقابل استقلال هدایت کرده کرده است.

منصور پورحیدری با ۱۸ بازی دوم است. رکورد سرپرستی هم با فاصله ای بسیار زیاد، در اختیار محمود خوردبین است. او جمعاً ۴۶ بار به عنوان بازیکن یا سرپرست در داربی حضور داشته است.

بیشترین داوری: محمد صالحی ۵ بار داربی تهران را سوت زده است.

پرتماشاگرترین: ۱۵ مهر ۱۳۶۲، جمعیت دور تا دور زمین نشسته بودند و بازیکنان برای پرتاب اوت یا نواختن کرنر هم باید جایی میان تماشاچیان باز می کردند. گرچه برآورد دقیق از تعداد تماشاچیان در ورزشگاه آزادی هرگز ممکن نبوده، اما برآورد تخمینی حاکی از حضور ۱۳۰ هزار نفر در آن دیدار است.




مرد بی شکست: در جمع افرادی که بیش از ۱۰ بار سابقه حضور در داربی را دارند، فقط احمدرضا عابدزاده است که به رغم حضور در ۱۴ بازی برای هر دو تیم، هرگز طعم شکست را نچشید.

غلامرضا فتح آبادی، شاهرخ بیانی، سعید عزیزیان، احمدرضا عابدزاده، مجید نامجو مطلق، علیرضا انصاریان، مهدی هاشمی نسب و علیرضا نیکبخت واحدی از جمله بازیکنانی هستند که برای هر دو تیم به میدان رفته اند.

شاهرخ بیانی همچنین زمانی که در پرسپولیس بازی می کرد در دیدار داربی مقابل برادرش شاهین قرار گرفت. برادران فنونی زاده (مرتضی و مهدی) هم سالها در مسابقات بین این دو تیم رقیب همدیگر بودند.


بازی های نیمه تمام




*سال ۱۳۴۸ بازی تا دقیقه ۸۲ یک بر صفر به سود تاج در جریان بود که محمود خوردبین گل تساوی را زد. اما داور گل را نپذیرفت که این همین منجر به اعتراض پرسپولیسی‏ها و ترک زمین شد تا بازی ۳ بر صفر به سود تاج اعلام شود.

*سال بعد هم، وقتی بازی یک بر یک بود، در دقیقه ۷۵ با اعتراض پرسپولیس به قضاوت داور و ترک زمین، نتیجه مثل سال قبل، ۳ بر صفر به سود تاج اعلام شد.

*سال ۱۳۷۳ در حالی که نتیجه بازی تا دقیقه ۸۸ مساوی بود، طرفداران پرسپولیس داشتند علیه داریوش مصطفوی شعار می دادند. ناگهان با درگیری مجتبی محرمی و امیر قلعه نویی در وسط زمین، بازی به زدو خورد کشیده شد. یکی از تماشاگران به سمت احمد ابهران داور بازی دوید و به دنبال او، سیل جمعیت به زمین ریخت تا این بار هم استقلال با نتیجه ۳ بر ۰ برنده بازی معرفی شود.


پس از ابهران دیگر از داور ایرانی استفاده نشد تا این که محسن ترکی این طلسم طولانی را شکست. البته احتیاط و مصلحت اندیشی بیش از حد قاضیان خارجی، در استفاده مجدد از داوران ایرانی بی تاثیر نبود.

سنگین ترین شکست


در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۵۲ و با قضاوت نیکلای پتری چیانو از رومانی، پرسپولیس با سرمربیگری آلن راجرز، مقابل تاج که رایکوف را روی نیمکت داشت، مقتدرانه ترین نتیجه در تاریخ داربی تهران را رقم زد. نتیجه ای که هنوز هم تماشاگران پرسپولیس، روی سکوها با شعارهای "شیش تای ۵۲ و شیش تایی ها" از آن یاد می کنند.

در آن بازی، همایون بهزادی هسه گل زد که تنها هت تریک تاریخ داربی است. ایرج سلیمانی ۲ گل و حسین کلانی هم یک گل به ثمر رساندند.

تاجی ها بعد از ۴ گل، منصور رشیدی را بیرون کشیدند و حجازی را به زمین فرستادند. بعد از بازی، جواد الله وردی مدافع تاج با برخوردهای شدید سران باشگاه مواجه شد.


دایی و مرفاوی در زمین




دایی تنها افتخاری که ندارد، گل زنی در داربی است. مرفاوی برخلاف دایی، سابقه گلزنی در داربی را دارد. او ۳ گل به پرسپولیس زده است.

این دو مهاجم بارها کنار یا رودرروی هم قرار گرفته اند. نکته جالب این است که دایی با جانشینی صمد مرفاوی توانست به ترکیب اصلی تیم ملی راه پیدا کند.


در بازی ایران و عمان در سال ۷۳ ازمرحله اول مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا، صمد مرفاوی با شماره ۱۰ از زمین خارج شد و دایی با شماره ۱۱ جای او را گرفت. دایی در این بازی دو بار توپ را به تیر دروازه زد و بعد از آن بازی دیگر خط حمله تیم ملی را ترک نکرد و صمد هم دیگر در ترکیب اصلی قرار نگرفت.


دایی و مرفاوی روی نیمکت



وقتی علی دایی سرمربی سایپا بود دو بار با استقلال به سرمربیگری مرفاوی روبرو شد و هر ۶ امتیاز را گرفت. این شش امتیاز تاثیر بسزایی در قهرمانی سایپا داشت. این سومین تقابل دایی و مرفاوی از روی نیمکت محسوب می شود.