روزگاری وبلاگستان فارسی چنان کوچک بود که تعداد وبلاگ‌های موجود در آن، بیش از تعداد انگشتان یک دست نبود. اما در این روزها این جامعه آن چنان بزرگ شده که حتی اگر سال‌ها وقت صرف کنیم، دیگر نمی‌توان محتوای همه وبلاگ‌های موجود را خواند. در این میان تغییرات بسیاری در روش‌های وبلاگ‌نویسی و وبلاگ‌خوانی به وجود آمده است و سرویس‌های وب دویی نیز باعث شده‌اند تا سبک و سیاق تازه‌ای در وبلاگستان فارسی ایجاد شود.
از طرف دیگر با ظهور سرویس‌های وب دو در کنار گسترش کمّی محتوای فارسی روی وب، این تصور را ایجاد می‌کند که کیفیت از کمیت عقب مانده و به نظر می‌رسد که سایت‌های سرویس‌دهنده وب 2 فارسی نیز نتوانسته‌اند آن گونه که باید و شاید گزینه‌های مناسبی را در اختیار مخاطبان و کاربران و حتی تولیدکنندگان همان محتوا قرار دهند. اینجاست که کمبودی به چشم می‌آید. خلائی که بلاگبان سعی دارد تا حد امکان برطرفش کند.

بلاگبان چیست؟

بلاگبان، پروژه‌ای است که هدفش، جمع‌آوری و دسته‌بندی وبلاگ‌های وبلاگستان فارسی و انتخاب برترین مطالب توسط خود وبلاگ‌نویسان است. سامانه‌ای که نمی‌خواهد تمام این مراحل را به طور خودکار انجام دهد. در واقع سعی دارد تا خدماتش با کمک کاربرانش به نتیجه‌ای واقعی‌تر نزدیک باشد.
از ویژگی‌های بلاگبان این است که وبلاگ‌نویسان با رای دادن، برترین مطالب بلاگستان را انتخاب می‌کنند تا علاقمندان بتوانند راحت‌تر به پست‌های مفید بلاگستان دسترسی پیدا کنند. تفاوت این سیستم با وب‌سرویس‌هایی مانند بالاترین یا دنباله، این است که مطالب وبلاگ‌ها مستقیماً پس از انتشار از طریق خوراک‌شان وارد بلاگبان می‌شوند و نیاز به ارسال کاربر نیست.
لازم به ذکر است که هر وبلاگ در بلاگبان، یک صفحه‌ی اختصاصی دارد که حاوی تمام پستهای آن وبلاگ می‌باشد. مثلاً صفحه بابا سعيد در بلاگبان اینجاست،
مدیران بلاگبان امين ثابتي و نیما اکبرپور هستند که کلیه‌ی امور مربوط به بلاگبان را انجام می‌دهند. بلاگبان کاملا مستقل است و به هیچ جا وابسته نیست. این بدان معناست که بلاگبان و مدیران آن سعی نمی‌کنند که دیدگاه و یا وبلاگی را حذف کنند و تنها بر مبنای تمام قوانینی که در بلاگبان به روشنی آمده است، عمل می‌کنند.

علاوه بر وبلاگ نویسان این سایت برای مابقی افراد هم بسیار مفید خواهد بود چرا که مطالب مورد نظر خود را خیلی سریع تر از حد انتظار پیدا و وقت کمتری را تلف خواهند کرد .
0c63508c8a3cd8f8673b3d1fff14d274