رزومه نویسی یا به عبارت دیگر تهیه سابقه کار در استخدام شما نقش بسیار مهمی دارد. هدف از این نوشته آموزش رزومه نویسی نیست بلکه تنها چند نمونه رزومه استاندارد در اختیار خوانندگان عزیز قرار می گیرد تا بتوانند بر اساس آنها رزومه Résumé خود را تهیه کنند. در ضمن در زبان انگلیسی بریتانیایی معمولا از عبارت CV که مخفف Curriculum Vitae است استفاده می شود. در کانادا هم اکثرا این کلمه را بدون اکسنت های روی e می نویسند یعنی Resume.

به طور کلی می توان رزومه ها را به سه دسته تقسیم کرد. در زیر هر یک از این سه دسته را توضیح می دهم و بعد نمونه ای ارائه خواهم کرد. توضیحات و همین طور نمونه ها را از دفتر Service Canada در شهر Chatham گرفته ام. به عبارت دیگر این نمونه ها معتبرترین نمونه های رزومه برای کشور کاناداست.

رزومه سابقه کار Chronological Format


این روش رزومه نویسی مرسوم ترین روش است. در این روش، سوابق کاری خود را از جدیدترین به قدیمی ترین Reverse chronological order می نویسید. هنگام معرفی هر یک از شغل های خود، وظایف شغلی Job duties و موفقیت های کسب شده را ذکر می کنید. روش مذکور بیشتر به کار کسانی می آید که به دنبال کاری هستند که مشابه زمینه کارهایی است که پیش از این انجام داده اند؛ به عبارت دیگر کاری که با تجربیات آنها هماهنگ باشد.

نمونه یک رزومه سابقه کار Chronological Resume Sample

رزومه توانمندی Functional Format


در این روش رزومه نویسی بیشتر برروی توانمندی های Skills فرد تاکید می شود. این نوع رزومه نویسی بیشتر به کار کسانی می آید که می خواهند کاری را شروع کنند که با سوابق کاری آنها متفاوت است، اما توانمندی هایشان با کار جدید انطباق دارد. در ضمن این نوع رزومه نویسی به کار تازه فارغ التحصیلان هم می آید.

نمونه یک رزومه توانمندی Functional Resume Sample

رزومه ترکیبی Combination Format

در این روش خلاصه ای از توانمندی ها و موفقیت ها ذکر می شود؛ همچنین سوابق کاری نیز از جدیدترین به قدیمی ترین ذکر می شوند.

نمونه یک رزومه ترکیبی Combination Resume Sample

نکته: بعضی اوقات ممکن است به منظور مهاجرت و یا دلایل دیگر نیاز به Detailed Resume یا سابقه کار تشریحی داشته باشید. چنین رزومه ای شبیه Combination Resume است با این تفاوت که باید همه موارد را به تشریح شرح دهید. معمولا چنین رزومه ای چندین صفحه می شود.