XChange

آیا تاکنون در کتاب‌ها و مطالبی که مطالعه کرده‌اید جملات مهم را هایلایت کرده‌اید؟ آیا دور قسمت‌های مورد نظر را خط کشیده‌اید؟ آیا در حاشیه نوشته توضیحات ضروری نوشته‌اید؟ در فایل‌های PDF چطور؟ برنامه PDF-XChange Viewer تمام این کارها را برای شما انجام می‌دهد.

فایلهای PDF بسیار مشهور هستند. می‌توان گفت که تمام کسانی که با کامپیوتر سر و کار دارند فایل‌های PDF را نیز می‌شناسد. کلمه PDF مخفف Portable Document Format می‌باشد. این فرمت در سال ۱۹۹۳ توسط شرکت آدوبی ارائه گردید. هدف سازنده این بود که بتواند قالب استانداردی را عرضه نماید که با آن اسناد (شامل متون، تصاویر، جداول و…) را در کامپیوتر همانند یک کتاب یا مجله مطالعه نمود. مفهوم کتاب الکترونیکی (E-Book) با قالب PDF همراه شده است. تقریباً تمام کتاب‌ها، مقالات، هندبوک ها، نشریات الکترونیکی، کاتالوگ ها و دیتاشیت های فنی قابل استفاده در کامپیوتر با این فرمت در دسترس می‌باشند.

سال هاست که شرکت ادوبی ویرایش های مختلف نرم‌افزار رایگان Adobe Reader را برای استفاده از این فایل‌ها ارائه نموده است. با تمام مزایایی که Adobe Reader دارد بعضی قابلیت‌ها مانند علامت گذاری، حاشیه نویسی، و… در آن وجود ندارد. برنامه Adobe Acrobat که رایگان نیست متفاوت از Acrobat Reader می‌باشد. ولی Adobe Reader فقط یکی از جمله برنامه‌هایی است که برای باز کردن این فایل‌ها وجود دارد. به علت جاافتادن این فرمت، از اول جولای سال ۲۰۰۸ سازمان ISO نظارت بر این قالب را بر عهده گرفته و این فرمت مستقل از شرکت Adobe به کار خود ادامه می‌دهد و دیگر لزومی ندارد که فقط از برنامه‌های شرکت ادوبی استفاده کنیم.

یکی از مفید ترین نرم‌افزار ها برای کار با فایل‌های PDF برنامه‌ (PDF-XChange Viewer (Free می‌باشد. این برنامه رایگان ولی قدرتمند می‌تواند در مطالعه و کار با فایل‌های پی دی اف به شما کمک شایانی بنماید.



برخی از امکانات این برنامه از این قرار است:



  • باز کردن فایل‌های PDF با سرعت بالا



  • امکان علامت گذاری و خط کشی متن

  • امکان افزودن تصویر و کشیدن طرح

  • حاشیه نویسی و افزودن یادداشت و متن

  • امکان استفاده ازخط کش های عمودی وافقی

  • امکان اندازه گذاری و نیز اندازه‌گیری طول، محیط و مساحت اشکال (همراه با مقیاس مورد نظر)

  • تبدیل همه یا تعدادی از صفحه های فایل‌های PDF به تصویر

  • مهر زدن با استفاده از مهرهای موجود در برنامه با مهرهایی که خودمان می‌سازیم

  • لینک گذاری به متون، جداول، تصاویر و هر قسمت از اسناد

باید توجه داشت که در نسخه فعلی PDF-XChange Viewer امکان تایپ فارسی با مشکل مواجه است. ولی ابداً این موضوع دلیلی برای استفاده نکردن از آن نیست، چرا که برنامه برای خواندن متون فارسی بدون کاستی کار می‌کند و امکانات علامت گذاری و بسیاری دیگر قابل استفاده است. در صورت نیاز یادداشت ها را می توان فینگیلیش تایپ کرد.

تصویر زیر از محیط برنامه گرفته شده و قابلیت‌های آن را نمایش می‌دهد.



ذکر یک نکته اینجا ضروری است: اگر در منوهای نسخه رایگان به مواردی برخوردید که کلمه PRO در آن نوشته شده بود توجه داشته باشید که این قابلیت‌ها تنها برای نسخه تجاری است و در صورت استفاده بدون شماره سریال، واترمارکی بر روی PDF های شما قرار خواهد گرفت. البته این امکانات به صورت پیش‌فرض غیر فعال هستند. در کل بهتر است بر روی کپی فابل های PDF خود کار کنید تا از بروز مشکل جلوگیری نمایید.

اگر تصمیم گرفته‌اید که از این برنامه استفاده کنید می‌توانید به این آدرس بروید و آن را با حجم ۱۵.۸ مگابایت دانلود کنید.