جدیدترین سرویس گوگل که برپایه ارتباطات همزمان اینترنتی ساخته شده، ای‌میل قرن بیست‌ویکم لقب گرفته است.


گوگل‌ویو که هنوز هم مراحل رشد خود را می‌گذراند، مرورگری است که مولفه‌های ای‌میل،‌ پیام‌های فوری و استفاده آنلاین از اینترنت را در زمان واقعی، در خود دارد. این سرویس در حال حاضر فقط در دسترس تولیدکنندگانی قرار دارد که علاقه‌مند به ساخت برنامه‌های کاربردی برای این سرویس هستند. هری مک‌کراکن از اعضا Technologizer.com در مورد گوگل‌ویو می‌نویسد: «این یکی از جاه‌طلبانه‌ترین سرویس‌هایی است که گوگل یا هر شرکت دیگری تاکنون ارائه کرده است.»

به گزارش بی‌بی‌سی، لارس راسموسن، یکی از افرادی که در ساخت گوگل‌ویو مشارکت دارد، در وبلاگ رسمی گوگل، گوگل‌ویو را چنین توصیف می‌کند:‌


 «گوگل‌ویو با متن،‌ عکس، ‌ویدئو، ‌نقشه‌ها و سایر امکانات غنی، برای کاربرانش امکان برقراری ارتباط و کار کردن را به طور همزمان و برابر فراهم می‌کند. شما در گوگل‌ویو موجی را ایجاد و افراد دیگر را به آن اضافه می‌کنید. هر کسی در موج شما می‌تواند از این امکانات متنی و تصویری و کاربردی غنی‌شده استفاده کند و از سایر منابع اینترنتی بدین ترتیب بهره گیرد. آن‌ها می‌توانند برایتان جواب بگذارند یا حتی به طور مستقیم موج را ویرایش کنند. شما می‌توانید آن‌چه‌را دوستان یا همکارانتان در موج تایپ می‌کنند، همان موقع ببینید و با ابزارهایی قدرتمند،‌ آن‌ها را همزمان ویرایش کنید.»



بسیاری معتقدند که گوگل‌ویو،‌ ای‌میل قرن بیست‌ویکم است و برای توییتر و شرپوینت (Sharepoint، نرم‌افزار مشارکتی مایکروسافت) رقیب سرسختی محسوب می‌شود. اما جوردن گوسن، ‌از نویسندگان GigaOm.com معتقد است که گوگل به جز جستجوگر قوی‌اش،‌ در سایر محصولاتش ضعیف عمل کرده است: «شاید گوگل‌ویو جواب بدهد. شاید در سراسر دنیا از آن استفاده شود. اما با انتظارات بالایی که از جی‌میل و جستجوگر گوگل می‌رود،‌ در راه‌اندازی سایر محصولات عملکرد جالبی ندارد. فقط برای مغرورتر شدن و به خود نازیدن خوب است.»

اما سیگلار،‌ گزارشگر تک‌کرانچ، ‌گوگل‌ویو را چکیده‌ای از جاه‌طلبی می‌داند. وی می‌نویسد:

 «گوگل‌ویو راهی ساده و روان برای هدایت و مشارکت در روابط مجازی ارائه می‌دهد که موجب می‌شود ای‌میل و پیام‌های فوری را برای همیشه کنار بزند. آمدن ویو،‌ همراه با ایجاد ابزارهایی چون توییتر و فرندفید، همگی به استفاده از اینترنت در زمان واقعی اشاره دارند. بدین ترتیب،‌ برقراری ارتباط، جستجو، همکاری و اتصال داده‌های آفلاین و آنلاین در ترکیبی همزمان جای می‌گیرند»


بن‌پار از اعضای Mashable.com که نسخه آموزشی گوگل‌ویو را آزمایش کرده،‌ می‌گوید:‌


« من احساس خیلی خوبی در مورد گوگل‌ویو دارم. تا همین حالا هم گوگل‌ویو جنبه‌های خوبی دارد. با اضافه شدن برنامه‌های دیگر و متناسب‌تر شدن با انتظارات کاربران،‌ گوگل‌ویو می‌تواند به اوج خود برسد.»

بهنوش خرم‌روز