با افزایش کاربران ایرانی در گوگل ویو و رسیدن دعوتنامه هایی که برای خوانندگان آی کلاب ارسال شده بود فکر کردم لازم است راهنمایی را برای شروع استفاده از گوگل ویو برای خوانندگان فارسی زبان بنویسم. در این مقاله تنها به نکاتی اشاره خواهد شد که برای شروع کار با ویو به آن نیاز خواهید داشت در حقیقت انتظار می رود پس از مطالعه مقاله قادر باشید به راحتی از ویو استفاده کنید. ساختار یک موج:
یک موج یا همان wave از یک یا چند بچه موج یا wavelet تشکیل شده است. هر wavelet هم از تعدادی پیام که blip نامیده می شود تشکیل شده است. توجه کنید که blip ها توسط هر فردی قابل ویرایش هستند.






موجی را که در تصویر می بینید از دو بچه موج یا همان wavelet تشکیل شده که wavelet اول شامل 3 blip بوده و 5 شرکت کننده دارد و wavelet دوم شامل 2 blip با 2 شرکت کننده است.
اولین موج خود را ایجاد کنید
برای ایجاد یک موج باید بر روی لینک New wave کلیک کنید. با این کار یک موج جدید ساخته اید ولی برای اینکه دوستانتان هم بتوانند در این موج شرکت کنند باید آنها را به این موج اضافه کنید. ویو از کتاب آدرس Gmail استفاده می کند لذا اگر از دوستان جی میلی شما کسی در ویو باشد قطعا در پنجره Contacts ویو آنها را خواهید دید. برای افزودن افراد مختلف به یک موج هم کافیست پس از ایجاد آن بر روی علامت مثبت موجود در بالای موج کلیک کرده و از لیست دوستان افراد مورد نظر را برای افزودن به این موج انتخاب کنید. توجه کنید که تنها با یک بار کلیک بر روی نام هر فرد، او را به موج مورد نظر افزوده اید و هیچ پیامی مبنی بر افزوده شدن افراد نمایش داده نمی شود.

البته راه دیگری هم برای افزودن افراد به یک موج وجود دارد. بر روی نام فردی که می خواهید به یک موج افزوده شود از پنجره Contacts کلیک کرده و از پنجره ظاهر شده بر روی New Wave کلیک کنید. با این کار همراه با ایجاد یک موج جدید دوست خود را نیز با آن افزوده اید. تصویر تمام دوستانی را که در یک موج شرکت دارند را می توانید در بالای هر موج ببینید. راه سوم هم استفاده از Drag and Drop است. عکس دوست خود را از منوی Contacts گرفته و بر روی موج مورد نظر بیاندازید.






اگر کسی را در ویو ندارید
ناراحت نباشید هنوز هم می توانید از ویو استفاده کنید و این کار با شرکت در موجهای عمومی قابل انجام است. کافیست در خط فرمان ویو تایپ کنید with:public تا ویو تمام موجهای عمومی را به شما نمایش دهد. با افزودن کلمه های کلیدی به انتهای این عبارت ویو موجهایی را که دارای آن عبارت کلیدی هستند به شما نمایش می دهد. به همین راحتی می توانید موجهایی را که به آنها علاقه مندید پیدا کرده و در بحث های آنها شرکت کنید و حتی دوستان جدیدی را بیابید. نکته جالب در ویو اینست که ویو فعالیت تک تک اعضاء موج را به صورت زنده به همه اعضا نمایش می دهد این بدان معنا است که شما به محض اینکه من شروع به تایپ کردن بکنم شما حرف به حرف جمله من را خواهید دید.




inbox در ویو
ویو هم مانند ایمیل یک inbox دارد که توسط آن از موجهای جدیدی که شما به آن افزوده شده اید باخبر می شوید. همچنین از تغییرات ایجاد شده در موجهایی که در آنها عضو هستید نیز مطلع می شوید. در Inbox عنوان و تاریخ ایجاد شدن هر موج جدیدی به صورت Bold نمایش داده می شود و عنوان آخرین Blip از هر موج هم همراه با تاریخ انتشار آن به صورت Bold نمایش داده می شود. در کنار عنوان ها هم تعداد پیامهایی که افزوده شده و شما آنها را ندیده اید با رنگ سبز نمایش داده می شود.

پیامهای جدید در داخل هر موج هم با نمایش یک خط عمودی سبز رنگ نمایش داده می شوند که با کلیک بر روی هر پیام، ویو آنرا خوانده شده تلقی کرده و خط سبز رنگ را از کنار آن حذف می کند.

انواع روشهای پاسخ دادن به یک بلیپ ارسال پاسخ زیر یک بلیپ:
برای ارسال پاسخ برای یک بلیپ کافیست نشانگر ماوس را بر روی لبه پایینی آن برده و با دیدن یک کادر آبی کلیک کنید. با این کار یک بلیپ جدید در پاسخ به بلیپ قبلی با کمی تو رفتگی نسبت به آن ایجاد می شود که می توانید پاسخ خود را در آن تایپ کرده و با اتمام تایپ بر روی Done کلیک کنید.



ارسال پاسخ در داخل یک بلیپ:
اکر خواستید در داخل یک بلیپ پاسخ بدهید کنار آخرین کلمه از بلیپی که می خواهید به آن پاسخ بدهید کلیک کنید، منوی کوچکی ظاهر می شود که شامل گزینه های Reply و Edit است. بر روی گزینه Reply کلیک کنید با این کار ویو یک بلیپ در داخل این بلیپ ایجاد می کند که می توانید پاسخ خود را در داخل آن تایپ کنید.



ویرایش یک بلیپ
راه سوم هم ویرایش یک بلیپ است. می توانید با کلیک کردن بر روی مثلثی که کنار تاریخ انتشار هر بلیپ وجود دارد به منوی جدیدی دسترسی پیدا کرده و از آن بر روی گزینه Edit this message را انتخاب کنید. با این کار آن بلیپ قابل ویرایش می شود و می توانید محتویات آنرا تغییر دهید. البته می توانید کنار آخرین کلمه بلیپ مورد نظر کلیک کرده و گزینه Edit را انتخاب کنید. در این روش، ویو با نشان دادن آواتار افرادی که پیغام را ویرایش کرده اند شما را از تعداد ویرایشها باخبر می کند.


مرورگر ها
ویو به دلیل اینکه از آخرین استانداردها استفاده می کند تنها از 3 مرورگر گوگل کروم، فایرفاکس 3.5+ و سافاری 4 پشتیبانی می کند. برای استفاده از تمام امکانات ویو مانند به اشتراک گذاشتن عکس با استفاده از Drag and Drop در مرورگرهای غیر گوگلی مثل فایرفاکس باید Google Gears را هم نصب کرده باشید.
اشتباهی صورت نگرفته، ویو را نمی توانید با استفاده از IE باز کنید. قبلا هم در مورد کند بودن مایکروسافت در پشتیبانی از تکنولوژیهای جدید وب در این وبلاگ نوشته بودم و حالا کار به جایی رسیده است که گوگل ویو که به اعتقاد بسیاری پدیده جدیدی در وب خواهد بود را نمی توان با استفاده از IE مشاهده کرد. البته برای کسانی که هنوز دوست دارند از IE استفاده کنند هم گوگل راه حلی اختراع کرده است و آن نصب پلاگین کروم فریم برای IE است. با این نصب این پلاگین می توانید ویو را هم در IE ببینید.
در انتهای این مطلب دو موج را معرفی می کنم که هر دو عمومی هستند. یکی مربوط به کاربران ایرانی گوگل ویو است که می توانید آنرا در اینجاببینید. و دیگری مربوط به خوانندگان این وبلاگ اسات. در این موج می توانید به بحث و بررسی مطالب منتشر شده در آی کلاب بپردازید.
[برداشت آزاد از این منبع]