روزنامه گاردین می نویسد در بریتانیا دولت سال جدید تحصیلی را سال موسیقی اعلام کرده است و همزمان يک گزارش تحقیقی نشان می دهد که فراگرفتن یک آلت موسیقی می تواند فواید فراوانی برای کودکان داشته باشد.روزنامه گاردین می نویسد در بریتانیا دولت سال جدید تحصیلی را سال موسیقی اعلام کرده است و همزمان يک گزارش تحقیقی نشان می دهد که فراگرفتن یک آلت موسیقی می تواند فواید فراوانی برای کودکان داشته باشد. براساس تحقیقات جدیدی که به ابتکار دولت بريتانيا انجام شده آموزش و فراگیری یک آلت موسیقی می تواند در بهبود رفتار، حافظه و دانش عمومی کودکان تاثیر مثبت داشته باشد. این تحقیقات توسط انستیتو آموزش دانشگاه لندن انجام شده است و پروفسور سوزان هالام مدیر این گره تحقیقاتی به گاردین گفت که پژوهشگران در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که فراگیری نواختن یک آلت موسیقی موجب توسعه و بزرگتر شدن قسمت چپ مغز کودکان می شود. در نتیجه حافظه کودکانی که آموزش موسیقی دیده اند به نسبت سایرین ۲۰ درصد افزایش می یابد. این تحقیقات به ابتکار وزرات آموزش و پرورش دولت بریتانیا صورت گرفته و بخشی از برنامه جدید آن برای تشویق تعداد بیشتری از کودکان به آموزش موسیقی است. به نوشته روزنامه گاردین دولت بریتانیا امیدوار است شمار کودکان ۷ تا ۱۱ ساله را که آموزش موسیقی به شکل رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد تا سال ۲۰۱۱ به دو برابر تعداد فعلی افزایش دهد. براساس آمار دولتی در حال حاضر نیمی از کل دانش آموزان مرحله ابتدایی یعنی حدود یک میلیون نفر آموزش موسیقی می بینند. در تحقیقات دیگری که صورت گرفته است در مقایسه تاثیر آموزش موسیقی با آموزش هنرهای نمایشی نشان می دهد که آموزش موسیقی در طولانی مدت ۷ امتیاز به میزان IQ یا ضریب هوشی دانش آموزان می افزاید در حالیکه آموزش هنرهای نمایشی ۴.۳ امتیاز به ضریب هوشی آنها خواهد افزود. چند تحقیقات دیگر که اخیرا در آمریکا صورت گرفته ثابت کرده اند که نواختن یک آلت موسیقی نحوه رفتار کودکان را بهبود می بخشد. به گفته پروفسور سوزان هالام دلیل آن این است که کودکان با کار در گروه های کوچک موسیقی موضوعات رفتاری مثل اعتماد و تکیه به دیگران، احترام ، تساهل و بردباری را فرا می گیرند. به گفته پروفسور هالام در دوران بلوغ نیز موسیقی می تواند نقش بسیار مثبتی در شکل گیری شخصیت کودکان داشته باشد و در لحظاتی که آنها احساس تنهایی و یا حالت دلهره دارند موسیقی می تواند آرامش بخش و موثر باشد. به گفته پروفسور هالام یادگرفتن آواز و یا آموزش پیانو به خودی خود نمی تواند قابلیت فراگیری ریاضیات را در کودکان تقویت کند. ارتباط بین توان فراگیری ریاضیات و علوم با تمرین موسیقی در تحقیقات اخیر نتایج متناقض و گوناگونی داشته است. وزارت آموزش و پرورش بریتانیا می گوید در سال گذشته حدود ۳۳۰ میلیون پوند برای افزایش امکانات آموزش موسیقی هزینه کرده است. همزمان سال تحصیلی جدید در بریتانیا به عنوان سال موسیقی نام گذاری شده است. به همین مناسبت تعدادی از خواننده ها و گروه های موسیقی بریتانیایی قرار است در جریان مراسمی در مدارس مختلف کشور با اجرای برنامه این روز را جشن بگیرند. و این کنسرت های دبستانی و دبیرستانی از طریق اینترنت به طور همزمان برای دانش آموزان تعداد کثیری از مدارس کشور پخش خواهند شد. اد بالز وزیر آموزش و پرورش بریتانیا می گوید:«موسیقی در فرهنگ جوانان و نوجوانان نقش بسیار مهمی ایفا می کند و می تواند الهام بخش و آموزنده باشد. باید به نسل جوان آموخت که موسیقی انواع گوناگونی دارد و برای موفقیت در آینده آنها باید از سنین پایین با جدیت کار کنند. در عین حال فراگیری موسیقی به آموزش و کارکرد بهتر دانش آموز در محیط مدرسه کمک زیادی می کند. بنابراین موسیقی باید نقش مهمتری در پرورش کودکان داشته باشد.»