یکی از ترانه های بورس این روزها که تقاضای زیادی هم برای تفسیر آن می شود آهنگ تریوت پارمیدا توسط جناب آقای ساسی مانکن و دو یار گرامی ایشان یعنی جناب حسین مخته و علیشمز (تقریبا هموزن ّهانی اسمک بخوانید) است و اثری است از کمپانی ایشان به نام لایف رکورد که پنداری دیگر وجود خارجی ندارد و از هم جدا شده اند.سبک موسیقی آنها که جدیدا خیلی باب و همه گیرشده را می شود خالتورپ (خال تور +رپ) نامگذاری کرد.

اگر چه الان تب این ترانه کمی فروکش کرده ولی کماکان از ترانه های بورس این روزها است. نکته مهم برای فهمیدن این ترانه به روزی و آگاه به زمانه بودن است (یاد درس احکام و شرایط اجتهاد افتادم). میزان استفاده از زبان محاوره ای یا به قول فرنگی ها 'اسلنگ' در این ترانه به قدری بالاست که درک تک تک مصراع ها را برای افراد سنین بالاتر از تین ایجر بسیار مشکل می کند به هر حال وارد این آزمون سخت می شویم تا ببینیم چه می شود.



زردواره ها

ساسان حیدری ملقب 'ساسی مانکن' متولد بیست آبان ماه ۱۳۶۵ در شهر اهواز می باشد و در حدود دو ـ سه سالی است که وارد کارزار موسیقی ایرانی شده و یا به اصطلاحی رپ می کند .او دانشجویی رشته کامپیوتر در شهر قزوین؟! می باشد وکارش را با دوستان قدیمیش حسین مخته و علیشمز آغاز کرده. از غذا ها به قورمه سبزی علاقه مند می باشند. نام جی اف های ایشان(که ماشالله یکی دوتا هم نیستند) بعدا اعلام خواهد شد و..........

تفسیر شعر:

Love is the wisdom of the fool and the folly of the wise

Samuel Johanson


وای وای وای پارمیدای من کوش؟

وای وای وای میرم از هوش

تو منو دوس داری آره

لبات گیرایی داره

فدات بشم دوباره

این قلب من تازه کاره


ترانه با یک جمله پرسشی شروع می شود. یک نفر که با تاسف و نگرانی به دنبال پارمیدا خودش می گردد. هنوز کسی نمی داند پارمیدا کیست یا چیست. خصوصا که در مصراع دوم پارمیدا عاملی جهت رفع بیهوشی و هوشیار بودن معرفی می شود و شنونده تصور می کند پارمیدا یک جور ماده شیمیایی است فرضا مانند انسولین که در جلوگیری از بیهوشی موثر است. در ادامه متوجه می شویم که پارمیدا نام کسی است که ایشان را دوست دارد و گرچه جمله سوالی است ولی ایشان به نوعی از این دوست داشتن مطمئن است. همچنین متوجه می شویم که لبهای ایشان دچار خاصیت تخدیری و از خود بیخود کنندگی دارد و احتمالا می توان در آن الکل یا مورفین یا سایر مواد مخدر در آن یافت .البته توضیحات بیشتری در این مورد داده نمیشود که درصد گیرایی آن چقدر است به طور مثال مانند الکل گندم اتحادیه نود درجه است یا درصد کمتری دارد و اینکه آیا مصرف آن جرم محسوب شده و باعث D.U.I می شود یا خیر! به هر حال در مورد کرامت و خواص این لبها بیشتر توضیح خواهیم داد..... در ادامه خواننده با اعلام آمادگی برای قربانی شدن و فدایی راه محبوب به تازه کاری قلبش اشاره می کند ولی معلوم نیست منظور چیست؟ قلبش تازه عمل شده؟ قلبش اخیرا شروع به کار کرده؟قلبش آکبند و نو است یا و شاید همان ماده شیمیایی که اشاره کردیم بر قلبش اثر می کند ...... چیزی که ما می دانیم این است که ایشان برای بار دوم فدایی خواهند شد و سابقه قبلی دارند.

حالا خارجکی بوس کن منو

خودتو ملوس کن نرو

بیا کنارم بشینو بعد دلو بلوتوث کن نرو

واسه قلب تو منم کاندیدا

بدون عاشق تو شدم پارمیدا


خارجکی بوس کردن در این ابیات اشاره به فرنچ کیس و سودای نهان خواننده دارد ضمن اینکه به نوعی اشاره به تهاجم فرهنگی حتی در خرده فرهنگ بوسیدن هم دارد. او ضمن این درخواست از پارمیدا درخواست ماندن در پیش او حتی به قیمت لوس کردن خود می داند. او می خواهد
که او در نزدش نشسته و با او ارتباط قلبی برقرار کند(صنعت تشبیه دل را بلوتوث کردن به همین مورد اشاره دارد برای همین آشنایی با زبان روز از شروط اصلی فهمیدن این اشعار است٬ حالا فرض کنید که شخصی ده سال قبل به معشوق خود می گفت: قلبت را دندان آبی کن نرو! تصور کنید دلبر مربوطه با شنیدن این سخنان چه قکری می کرد)... او ضمن اعلام رسمی عشق خود به پارمیدا اعلام کاندیداتوری می کند و وارد شدن به عرصه مبارزات جهت برنده شدن و صاحب شدن قلب پارمیدا اعلام می کند ولو برای بار دوم و بعد هشت سال باشد و اینکه بخواهد سرنوشت را از سرنوشت و اینها!


دلم به هیچ سمتی نه پیش نرفت

آخه چقدر خوشگلی بی شرف؟

غیر تو نیس بام کسی

تو خوشگلی با چشای فانتزی

او اشاره به در دام افتادن دلش می کند و اینکه دل او خواهان کسی غیر او نیست .او به قدری به دام این خوشگلی افتاده که به هذیان و فحاشی می افتد بماند که این فحش بیشتر حالت تحبیب دارد تا حالت فحش. در ابیات بعدی او تضمین به مونوگامیک بودن خود می کند و از چشمان مسلح به لنز ایشان تعریف می کند

تو سرما هم بی کاپشنی

تو مانکن بی ساکشنی

من عاشقتم می فهمم با تو اینو

به من بوس بده با طعم کاپوچینو

حالا پی ای نایت پانی جون


من دوستت دارم نمیشه حالیشون

'در سرما بی کاپشنی' اشاره ای است به استراتژی قدیمی ' بکش و خوشگلم کن' یعنی ایشان در سرمای ده درجه زیرصفر و سوز سگ لرز هم از کاپشن استفاده نمی کند تا زبانم لال ٬روم به دیوار کسی نگوید هیکل ایشان متناسب نیست از سوی دیگر می دانیم قطر چربی بدن یکی از عوامل اصلی مقاومت در برابر سرما است . خواننده در مصراع بعدی اشاره می کند که از طرفی متوجه است که این مقاومت به سرما بدون وجود لایه چربی چقدر مشکل است و از سوی دیگر این را هم می داند که این عدم وجود چربی طبیعی و بر اثر ورزش و رژیم به سبک گنجشک روزی است نه به علت مصنوعی یا خدای نکرده لیپوساکشن . قبلا در مورد گیرایی بودن لب صحبت کردیم یکی دیگر از خواص بارز این لب داشتن طعم و فلیور کاپوچینو است.البته به اینکه آیا امکان داشتن مزه های دیگر مانند لاته٬ موکا٬ چای لاته ٬ وانیل فراپه و.... هم وجود دارد اشاره ای نمی شود.

عجب دختر جالبی

فدات بشم که تازگی عاشقم شدی به سادگی

وای وای وای پارمیدای من کوش؟

وای وای وای میرم از هوش..............


ابیات این قسمت به فدا شدن متقابل اشاره دارد و ابراز شگفتی از جالب بودن این دختر

یو وری وری وری نایس تکی

آره خوشمزه تر از ایس پکی

دوس دارم بام بیای پاریس

یا که بریم جزایر مار ماریس


قسمت اول شعر به صورت پینگلیش به خوبی و یگانگی این دختر اشاره می کند در مصراع دوم پارمیدا با آیس پک مقایسه می شود حالا کسی که سالها در ایران نبوده و معنای آیس پک را نمی داند با فهمیدن این مصراع مشکل خواهد داشت . بگذریم که پیرو همان مثال بالا اگر ده سال پیش کسی به دلبر مربوطه می گفت یخ کیسه! چه چیز درجواب می شنید. ولی من حیث المجموع متوجه خواهد شد این آیس پک چیز مقبول و لذیذی است و لیسیدن و احیانا هورت! کشیدن آن سخت مفرح است. در بیت بعدی ساسی مانکن به او پیشنهاد یک کروز دریایی در مدیترانه را می دهد مسافرتی که با او به پاریس خواهد رفت از پاریس به نیس و از طریق نیس با یک مسافرت دریایی روی مدیترانه به ترکیه و جزایر مارماریس عازم خواهند شد
اینروزهاهیچ کس بایرامعلی نمی خواند! شما چطور؟ (پیامهای بازرگانی)

ادامه تفسیر......

بوس بده چون که خوشکه لب من

بوس کاریم کن پشت سر هم

تو قیافت عشقو میبینم حالا

تو خوشگلی بینیتم سر بالا

بگو پشت سرت میگن چی؟

تو مدلی مدل D & G

بین همه باز بیست تو میشیو واست میخرم یه میتسو بیشی


در مورد کرامت و مزایای آن لب کذایی در بالا توضیح داده شد اکنون به یکی دیگر از خواص و فواید آن اشاره می شود اینجا می بینیم که خواننده برای خشکی لب خودشان به جای مواد شیمیایی و کرم و برق لب از بوس استفاده می کنند و همچنین می فهمیم بوسکاری عملی است مانند واسکازین کاری و گریس کاری جهت رفع مشکلات خشکی لب مذکور .. در ادامه ایشان با استفاده از دانش چهره شناسی فوران عشق را در چهره زیبا و دماغ اجیانا عمل کرده نوک بالا ایشان مشاهده می کنند. و بازهم با اتکا به همان معلومات چهره شناسی قیافه ایشان را برای استخدام و فوتومدل شدن در شرکت معظم دولچه گابانا تشخیص می دهند و به ایشان این پیشنهاد و اعتماد به نفس را می دهد که با اگر برای این کار اقدام کند در بین فینالیستها شماره یک خواهد شد و باز برای ترغیب بیشتر او وعده خرید یکدستگاه خودرو میتسوبیش پاجرو (با فتحه غلیظ وشدید پ بخوانید) را بخوانید. ما نتوانستیم متوجه شویم چرا میتسوبیشی و چرا فرضا BMW یا تویوتا نه! جواب این سوال را باید از خود جناب ساسی و قراردادهای پنهانی ایشان با کمپانی میتسوبیشی پرسید.

اخ فدات بشم ارمیتا...علیش ارمیتا نه پارمیدا

پارمیدا یو بست لیدی

ولی میره توی حس خیلی

تو پیشی منی و میوووووووووووووووو

پس عشوه نریز و بیااااااااااااااااااااااا ااا


راوی داستان در این قسمت عوض شده به جای ساسی مانکن علیشمز ترانه را ادامه می دهد بگذریم که همان ابتدا نام صاحب ترانه را عوضی تلفظ می کند و باعث خشم جناب ساسی می شود . او با حالت نقادانه ای از پارمیدا انتقاد کرده و عیب او را در زمینه به حس رفتن به او یاد آوری می کند و برای اینکه این انتقاد احیانا باعث ناراحتی وشکستن دل او نشود به دلجویی و استمالت از او می پردازد و می بینید که او را پیشی خود می خواند و به علت ضرورت شعری میوووووووو و بیوووووووو را با هم نزدیک تلفظ می کند.

آره فدات میشم چون که بلایی تو

بذار ببینم موهای طلایی تو

با تو دل من رسید به ارامش

تو خوشگلی بی لوازم آرایش


این قسمت اشاره ای است به شعر مشهور 'حسن خداداده را حاجت مشاطه نیست'

با تو وجود من رفت تو اوج

فدات میشم تو روزای فرد و زوج
در ادامه اشعار و سنت ملی- میهنی پاچه خاری ایشان پارمیدا را باعث تجلی روحی خود می داند و برای همین اعلام فدا شدن و سرسپردگی به ایشان در کل ایام هفته و با یا بدون کارت سوخت می کند و نشان می دهد هیچ عاملی او را باز نمی دارد.

تو منو دوس داری اره

لبات گیرایی داره

فدات بشم دوباره

این قلب من تازه کاره

وای وای وای پارمیدای من کوش؟

پارمیدا؟کجایی پس؟


آخرین مصراع حالت شوک دهنده و تسخیر کننده دارد. شنونده مانند کسی که تازه از خواب بیدار شده متوجه می شود که پارمیدا حضور خارجی (لااقل هنوز ندارد) و این اشعار برای یک شوخ چشم موهوم خیالی سروده شده.

این ترانه تقدیم می شود به آدم گلابی عزیز که مدتی پیش این ترانه را درخواست کرده بود.

ارادتمند همیشگی :بایرامعلی!!