tetris_brain_naenji_ir.jpg

"- بچه! چرا این قدر بازی می کنی؟ به جای اینکه اینجا وقتت رو تلف کنی برو کمی درس بخون."

'- بچه بیا بخواب، ساعت 2 نصفه شبه، چقدر بازی می کنی دیگه؟!'

بدون شک با این مکالمه آشنا هستید. نظر شما راجع به بازی های کامپیوتری چیست؟ موافقید یا مخالف؟ آیا مفیدند یا باعث اتلاف وقت؟ بارها در تلویزیون شنیده اید که مثلاً دانشمندان با مطالعه روی چند موش که در معرض یک بازی کامپیوتری قرار گرفته بودند به این نتیجه رسیده اند که روحیه آنها خشن شده است.


البته مطالعاتی که بر روی بازی های کامپیوتری انجام می شوند معمولا سعی در بررسی مضرات آنها دارند و کمتر به فواید می پردازند.

اخیرا شرکت بازاریابی تتریس با انجام مطالعه ای سعی کرده است بازی ها را مفیدتر جلوه دهد، تا از این به بعد بازی خور های بیچاره -حداقل از نوع تتریس باز آن- بتوانند با دلایل علمی تری از بازی های خود دفاع کنند.

اکثریت شما بازی تتریس را می شناسید. یک بازی کوچک که بر خلاف بازی های امروزی گرافیک بالایی هم نمی خواهد اما این بازی علیرغم ظاهر ساده می تواند هر کسی را به مدت چندین ساعت سرگرم کند.

مطالعه مذکور که توسط یک متخصص اعصاب به نام ریچارد هایر انجام شده، نشان می دهد که تتریس نه تنها در افزایش عملکرد مغزی موثر است بلکه کمک می کند که قسمت هایی از آن فعال شود. در حقیقت هر نوع مسئله، معما و بازی بصری-فضایی می تواند باعث این پیشرفت شود.


این مطالعه در واقع دومین مورد در نوع خودش است. اولی که در سال 1992 شروع شد نشان داد که ارتباطی بین میزان مصرف گلوکز مغز در یک بازی و میزان تجربه فرد در آن وجود دارد، به طوری که با کسب تجربه در یک بازی مغز با صرف انرژی کمتری کار خود را انجام می دهند.


در مطالعه جدید -که شرکت بازاریابی تتریس هزینه آن را تقبل کرد- بوسیله تکنیک های عکس برداری دقیق، عملکرد مغزی دختران نوجوان را طی مدت 3 ماه بررسی کردند. به گفته آقای هایر علت انتخاب دختران برای مطالعه این بود که مغز دختران در سنین نوجوانی هنوز در حال رشد است اما رشد ساختمانی مغز پسران در 10 سالگی متوقف می شود. (البته من شخصا در مورد این موضوع شک دارم)


tetris-brains-narenji-ir.jpg

این مطالعه نشان داد که در بازی کنندگان تتریس، بعضی قسمت های مغز عملکرد بسیار بهتری نشان می دهند جالب اینکه این قسمت ها با قسمت هایی که در آن قشر خاکستری مغز ضخامت بیشتری دارد متفاوتند. این نشان می دهد تمرکز روی یک مسئله بصری-فضایی فقط باعث افزایش سرعت پاسخ عصب های مغز نمی شود، بلکه باعث تغییرات ساختمانی و فعال شدن قسمت هایی از آن که در حالت عادی غیر فعال است می شود.

بازی های 'قدیمی' هیچ گاه قدیمی نمی شوند و طرفداران خاص خود را دارند. تتربس نیز با گذشت سالها هنوز هم علاقه مندان فراوانی دارد و بزرگ و کوچک هم نمی شناسد.

ضمناً گوگل در 5 ژوئن امسال، بیست و پنجمین سال تولد تتریس را جشن گرفت.
google-tetris-2009-logo-large-narenji-ir.jpg